hajnalcsillag

A mindennapjaim és amikor az életem elvont pillanatait élem meg.

Utolsó kommentek

  • hajnalicsillag: @Kata Oross: szia! igen felhasználhatod, de a végére írd oda, hogy részlet - és a nevemet (Tóth Sz... (2013.08.01. 13:15) Kari Jobe - Where I Find You
  • Kata Oross: Nagyon szeretem Karit és a dalait. Meg szeretném kérdezni, hogy használhatom-e ezt a szöveget, job... (2013.08.01. 10:09) Kari Jobe - Where I Find You
  • viteez: ez így van, csak nehéz megtalálni a középutat a visszahúzódó, egészséges, és nyomulós között ;) (2013.05.13. 21:47) első látás után randi.
  • hajnalicsillag: @viteez: ezt értem és egyetértek, de attól, hogy valakinek van férje/ felesége van, attól még korá... (2013.05.13. 21:09) első látás után randi.
  • viteez: @hajnalicsillag: ha a keresztyén értékrend alapján indulunk el, akkor csak egy házasság van és nin... (2013.05.13. 18:33) első látás után randi.
  • Utolsó 20

Címkék

Címkefelhő

2011.11.03. 23:56 hajnalicsillag

cselédsors, háború, oroszok, forradalom - élet.

Kaptunk egy olyan feladatot az egyetemen, hogy egy idős emberrel (rokonnal vagy ismerőssel) egy életút interjút kell készíteni. Annyi kritériumot adott meg a tanár, hogy gépelve 4-10 oldalnak kell lennie. Nekem ugye adott, hogy a 90 éves nagymamámmal készítem el, viszont fogalmam se volt, hogy hogyan álljak neki.
Tegnap előtt nekiláttam, leültettem mamámat a konyhába, vittem a gépem, és a születésétől kezdve faggattam az életéről. Bár annyira nem is kell kérdezgetni, mert folyamatosan mesél én meg nem győzöm írni. Végül 2,5 óra alatt jutottunk el addig, hogy 18 éves volt, de már most sok új dolgot megtudtam. Egy egész könyvet lehetni írni, és egy 2 órás dokumentumfilmet lehetne forgatni az élményeiből.

Mi fiatalok elképzelni sem tudjuk, hogy milyen volt az élet a II. világháború hajnalán és benne.. ő viszont részletesen emlékszik a dátumokra, nevekre, történésekre. Majdnem hogy percre pontosan tud mindent. Hihetetlen!
Mivel úgy gondolom elég értékes lesz az interjú, ha kész lesz - nem azért, mert én csinálom, mert nagyon béna kérdéseket teszek fel, hanem azért mert olyanokat tudhatunk meg belőle, amit már máshonnan nem nagyon - akkor majd valahova valamilyen formában elérhetővé teszem, de addig is egy kis ízelítő belőle:

,,Az első hivatalos okmányomban – az iskolai értesítőben, amit 6 évesen koromban kaptam, anyanyelvként a ’tót’-ot írták be."

,,A szünetekben, ha a társaimmal szlovákul beszéltem, rám szóltak a tanárok, hogy: Nem szabad szlovákul beszélni, Magyarországba lakunk! "

,,5 és a fél évet jártam a helyi evangélikus iskolába, amikor a szüleim több családdal együtt áttért a baptista vallásra, ezért több gyereket – köztük engem is – kizártak az iskolából."

,,13 éves koromban kiváltottak a szüleim a cselédkönyvet, majd elvittek cselédlánynak..."

,,1944. december 6-án  az oroszok bejöttek a faluba tankokkal, teherkocsikkal, ágyúkkal... volt egy bunkerunk ahová elbújtunk..."

,,A lányokat, asszonyokat - köztük engem is - elvittek az oroszok a falu határába, hogy az utakon kitaposott árkokba földet dobáljunk, mert e nélkül nem tudtak közlekedni."

komment

Címkék: élet interjú történet háború életút


A bejegyzés trackback címe:

https://hajnalcsillag.blog.hu/api/trackback/id/tr693351715

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása